Friday, August 27, 2010

Hezbollah dedah bukti pembunuhan Hariri

Oleh Maha Barada, BBC News

BEIRUT: Pemimpin kumpulan Hezbollah Sheikh Hassan Nasrallah mendedahkan bukti penglibatan Israel dalam pembunuhan bekas Perdana Menteri Lebanon Rafik Hariri pada 14 Februari 2005.

Beliau berkata, bukti itu termasuk rakaman video pesawat pengintip Israel mengelilingi jalan yang digunakan oleh Hariri tetapi beliau tidak akan menyerahkan bahan itu kepada tribunal yang menyiasat kes kematian Hariri.

Dalam pada itu, Israel seperti biasa menafikan terlibat dengan pembunuhan Hariri.

"Saya tidak kata ini bukti konklusif," kata Sheikh Hassan ketika sidang media, menambah, "tapi ini menunjukkan "tanda" penglibatan Israel dalam pembunuhan Hariri.

Beliau menunjukkan rakaman video di mana menurut beliau, pesawat-pesawat pengintip Israel, yang dirakam pada masa yang berbeza dari tahun 1990an hingga 2005.

Menurut beliau, filem menunjukkan laluan yang sering diambil oleh Hariri di Beirut dan lain-lain tempat di negara itu, termasuk jalan yang digunakan pada hari kematiannya. Tetapi ia tidak menunjukkan tempat-tempat di mana terletaknya pejabat Hezbollah dan kawasan operasi mereka.

Mengintip untuk Israel

Sheikh Hassan juga mendedahkan nama seorang rakyat Lebanon yang didakwa mengintip untuk Israel, orang itu katanya, berada di tempat kejadian sehari sebelum pembunuhan.

"Orang itu bagaimanapun, melarikan diri sebelum pihak berkuasa dapat menahannya," katanya.

Sheikh Hassan berkata, beliau tidak akan menyerahkan bukti itu kepada tribunal antarabangsa yang menyiasat kematian Hariri kerana beliau tidak mempercayai kewibawaan tribunal itu.

Hariri terbunuh dalam satu letupan yang kuat pada 2005. Pada masa itu, ramai rakyat Lebanon menyalahkan Syria. Syria menafikan tuduhan itu tetapi akhirnya, ekoran dari pembunuhan itu, Syria menarik keluar bala tentera dari Lebanon.

Bulan lalu, Sheikh Hassan berkata, beliau telah dimaklumkan bahawa tribunal antarabangsa akan memanggil individu-individu daripada Hezbollah dalam kes pembunuhan Hariri dan menyifatkan tribunal tersebut sebagai plot Israel terhadap Hezbollah.

Tribunal sehingga ini belum menyatakan siapakah yang akan dipanggil untuk memberi keterangan.

No comments:

Post a Comment