Tuesday, August 17, 2010

Mahmoud Ahmadinejad, ketika di wawancara oleh TV Fox (AS) soal kehidupan peribadinya




Saksikanlah Gambar-gambar Ahmadinejad yang belum diketahui kebanyakan orang dan pasti mengejutkan :




Pertama : Ahamdinejad ketika menduduki Pejabat Rasmi Presiden beliau telah menyumbangkan seluruh karpet Istana Presiden kepada masjid-masjid di Teheran kemudian beliau menggantikannya dengan karpet biasa yang mudah dibersihkan. Untuk makluman karpet Istana Presiden punyai nilaian yang sangat tinggi.


Kedua   : Beliau melihat wujudnya ruang yang besar untuk untuk menerima dan menghormati tetamu VIP lalu beliau  memerintahkan supaya ruangan tersebut ditutup lalu digantikan dengan dua buah kerusi kayu sekalipun  sederhana namun kelihatan impresive.


ketiga :  Apabila ada kesempatan dan kelapangan beliau banyak bergurau senda dengan pekerja kebersihan di sekitar
rumah presiden dan pejabatnya.


keempatDi bawah kepemimpinannya, saat ia meminta menteri2 nya untuk datang kepadanya, dan menteri2 tsb akan  menerima sebuah dokumen yang ditandatangani yang berisikan arahan2 darinya,arahan tersebut terutama sekali menekankan para menteri2nya untuk tetap hidup sederhana dan disebutkan bahawa rekening peribadi mahupun kerabat dekatnya akan diawasi, sehingga pada saat menteri2 tsb berakhir masa jabatannya dapat meninggalkan kantornya dengan kepala tegak.


kelima : lLangkah pertama diambil oleh Presiden ialah mengumumkan kekayaan dan hartanya yang terdiri daripada Peogut 504 tahun 1977, rumah sederhana yang diwariskan oleh ayahandanya 40 tahun yang lalu di sebuah daerah kumuh di Teheran dan satu2nya wang masuk adalah uang gaji bulanannya.


keenamGajinya sebagai dosen di sebuah universitas hanya senilai US$ 250


ketujuh : untuk pengetahuan umum Tuan Presiden masih tinggal di rumahnya. Tuan Presiden tidak pernah ambil gajinya atas alasannya ia adalah milik negara dan dia bertanggungjawab untuk menjaganya


kelapan : perkara yang menjadi kekaguman staff di pejabat mahupun di Istana presiden ialah  tas tangan yang selalu dibawa oleh Presiden setiap hari selalu mengandungi makanan, sarapan berupa roti isi mahupun roti keju yang disiapkan oleh isterinya dan memakannya dengan gembira. Beliau juga menghentikan penyediaan makanan yang dikhususkan untuk presiden.


Kesembilan : Presiden juga telah mengubah pesawat terbang milik presiden menjadi pesawat kargo sehingga dapat memberi khidmat kepada masyarakat dan untuk dirinya, sedang Tuan Presiden hanya menaiki pesawat kelas ekonomi.


Kesepuluh : Tuan presiden kerap mengadakan pertemuan dengan pegawa2nya untuk mengetahui apa yang sudah dia lakukan. Tuan Presiden juga memotong protokol istananya untuk memudahkan menterinya terus masuk bertemu dengannya dengan mudah Beliau juga menghentikan upacara-upacara kebiasaan seperti karpet merah, sesi photo atau publikasi peribadi atau yang seumpamanya ketika beliau kemana2 negara. 


kesebelas :ketika perlu menginap di sesebuah hotel beliau diberikan kamar tanpa tempat tidur yang terlalu besar. sebab dia suka tidur di atas lantai tetapi di atas lantai yang beralaskan karpet dan selimut, Apakah tindakan presiden tersebut merendahkan kedudukannya sebagai seorang Presiden?manakala di rumahnya Presiden tidur di ruang tamu rumahnya.






ini gambar yang diambil oleh adik beliau kemudian dipublikasikan ke seluruh dunia termasuk Amerika.


kedua belas: ketika solat kita dapat melihat Tuan Presiden berada di saf paling hadapan.



ketigabelasBahkan ketika suara azan berkumandang,beliau terus mengerjakan solat di manapun ia berada meskipun hanya beralaskan karpet biasa


sebegitu sederhanakah dia?




TERFIKIR JUGA AKU BAGAIMANA KEHIDUPAN PEMIMPIN KU SENDIRI 
DI MALAYSIA

No comments:

Post a Comment